نتایج جستجو برای عبارت :

دعوای استحباب و اباحه ی چند همسری

اباحه اخص
 
اباحه اخص به چه معناست؟
 
 
اباحۀ اخص در جایی است که رخصت مکلّف در انجام دادن یا ترک فعل ناشی از نظر شارع مبنی بر ترجیح نداشتن انجام دادن یا ترک فعل باشد. بنابراین، اباحه به معنای اخص از احکام تکلیفی است. به عبارتی واضح تر از محقق حلی بیان کنم تا بحث واضح شود: در کتاب معارج الاصول ص۴٨ آمده که: اباحه تکلیفی که از آن به اباحه خاصه، اباحه به معنای اخص، اباحه صرف و اباحه محض نیز تعبیر می‌شود از احکام پنچگانه تکلیفی و مقابل وجوب، حرمت، ا
✅ادله "اباحه"
 
آیا مستند این قاعده اباحه شرعی است؟
 
مشهور در میان فقهای امامیه این است که حکم عقل و شرع هر دو بر اصالت اباحه قائم است مستند شرعی امامیه آیات و احادیث منقول از ائمه است از جمله این آیات :
 
✅هُوَ الَّذی خَلَق لَکُم ما فی الاْرْض جَمیعاً او خدایی است که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد
 
✅یا اَیُّهَا النّاس کُلوا مِمّا فِی الاْرْض حَلالاً طَیَّباً ای مردم از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه را تناول کنید
 
✅قُل لا اَجِدُ
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث چند همسری چند روز قبل از فتنه ی 98 در کشور به صورت فراگیر مطرح گردید و با برخورد به فتنه فرصت نشد خوب به آن پرداخته شود. در قرآن کریم یک آیه برای این موضوع وارد شده است که  موضوع را به زیبایی حل نموده است:
(4) النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذل
مطلب اول: شبهه تحریمیه
با توجه به مطالب مطرح شده در دسته‌بندی‌های قبلی در مطلب اول، از چهار مسأله بحث خواهند کرد زیرا شک و شبهه بین تحریم و غیر وجوب یا منشأش فقدان نص است یا اجمال نص یا تعارض نصّین و یا اشتباه خارجی.
مسأله اول: فقدان نص
می‌فرمایند در شبهه تحریمیه با منشأ فقدان نص دو قول است:
قول اول: مشهور اصولیان معتقدند وظیفه شرعیه اباحه عمل مشکوک است لذا ترک عمل از باب احتیاط هم واجب نخواهد بود.
قول دوم: مشهور أخباریان معتقدند وظیفه شرعیه
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث چند همسری چند روز قبل از فتنه ی 98 در کشور به صورت فراگیر مطرح گردید و با برخورد به فتنه فرصت نشد خوب به آن پرداخته شود. در قرآن کریم یک آیه برای این موضوع وارد شده است که  موضوع را به زیبایی حل نموده است:
 
(4) النساء : 3 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
ملعون ملعون من أخّر الغداة إلی أن تنقضی النجوم
ای شیعه ما ملعون و نفرین شده است کسى که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد، تا موقعى که ستارگان ناپدید شوند.
منابع:الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة / النص / 271 / 3 - فصل أخبار بعض من رأى صاحب الزمان ع و هو لا یعرفه أو عرفه فیما بعدوسائل الشیعة / ج 4 / 201 / 21 - باب تأکد استحباب تأخیر العشاء حتى تذهب الحمرة المغربیة و أن آخر وقت فضیلتها ثلث اللیل ..... ص : 199بحار الأنوار (ط - بیروت) /
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
ملعون ملعون من أخّر الغداة إلی أن تنقضی النجوم
ای شیعه ما ملعون و نفرین شده است کسى که نماز صبح را عمداً تأخیر بیندازد، تا موقعى که ستارگان ناپدید شوند.
منابع:الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة / النص / 271 / 3 - فصل أخبار بعض من رأى صاحب الزمان ع و هو لا یعرفه أو عرفه فیما بعدوسائل الشیعة / ج 4 / 201 / 21 - باب تأکد استحباب تأخیر العشاء حتى تذهب الحمرة المغربیة و أن آخر وقت فضیلتها ثلث اللیل ..... ص : 199بحار الأنوار (ط - بیروت) /
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
سجدةُ الشکر من ألزم السنن وأوجبها
ای شیعه ما سجده‌ی شکر از لازم‌‌ترین و واجب‌‌ترین سنت‌های مستحبی است.
 
 
منابع:الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج 2 / 487 / ذکر طرف مما خرج أیضا عن صاحب الزمان ع من المسائل الفقهیة و غیرها فی التوقیعات على أیدی الأبواب الأربعة و غیرهم ..... ص : 479وسائل الشیعة / ج 6 / 490 / 31 - باب جواز تأخیر التعقیب و سجدة الشکر عن نوافل المغرب و تقدیمهما علیها و استحباب اختیار تقدیمهما على النوافل ....
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
سجدةُ الشکر من ألزم السنن وأوجبها
ای شیعه ما سجده‌ی شکر از لازم‌‌ترین و واجب‌‌ترین سنت‌های مستحبی است.
 
 
منابع:الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج 2 / 487 / ذکر طرف مما خرج أیضا عن صاحب الزمان ع من المسائل الفقهیة و غیرها فی التوقیعات على أیدی الأبواب الأربعة و غیرهم ..... ص : 479وسائل الشیعة / ج 6 / 490 / 31 - باب جواز تأخیر التعقیب و سجدة الشکر عن نوافل المغرب و تقدیمهما علیها و استحباب اختیار تقدیمهما على النوافل ....
223
اگر
معنای «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» (1) این باشد که در نظام شریعت، هر کس
بی حجاب بود، بود، هر کس بی حیا بود، بود، این می‌شود اباحه‌گری.
این
«خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» (2) پس برای کیست؟، این
بگیر و ببندهای قیامت پس برای چیست؟
ادامه مطلب
#حدیث_مهدوی 
کلام امام زمان(عج)
ملعون ملعون من أخّر المغربَ إلی ان تشتبک النجوم
ای شیعه ما ملعون است ملعون است کسی که نماز مغربش را به تأخیر بیندازد، تا زمانی که ستارگان آسمان پدیدار شوند.
منابع:الغیبة (للطوسی)/ کتاب الغیبة للحجة / النص / 271 / 3 - فصل أخبار بعض من رأى صاحب الزمان ع و هو لا یعرفه أو عرفه فیما بعدالإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج 2 / 479 / ذکر طرف مما خرج أیضا عن صاحب الزمان ع من المسائل الفقهیة و غیرها فی التوقیعات على أیدی الأبواب ا
آیا می‌دانید که ۲۷ رجب چه روزی است؟ آیا می‌دانید که مسلمانان اهل سنت چه روزی را روز مبعث می‌دانند؟ آیا از وقایع روز مبعث اطلاع دارید؟ ستاره در این مقاله به این سؤالات و سؤالات فراوان دیگری در مورد مبعوث شدن پیامبر اسلام (ص) پاسخ خواهد داد.۲۷ رجب بر اساس اعتقاد شیعیان
ما شیعیان اعتقاد داریم که حضرت محمد (ص) در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام‌الفیل که ۱۳ سال قبل از هجرت بود به پیامبری مبعوث شد. اعمال روز ۲۷ ماه رجب بسیار فراوان است و انجام آن‌ها استح
دستگاه فلسفی بهداددستنویس هایی دربارهمدینه فاضلهشهر عالیکمون عالیسیبرنتیک و نقش زنان در کمون عالیاستحساناستحبابدربارۀ نقش زنان در کمون عالیگردانش جهان( علوم  سیبرنتیک و سکسولوژی )( هشتم و نهم فروردین 1398 )    
در کمون عالی ارتباط جنسی از عقب بین مردان با زنان هم در مورد چنین مردان و هم در مورد چنین زنان شامل قاعده و قانون استحباب و استحسان خواهد شد یعنی نوعی جوایز معنوی برای چنین ارتباطات جنسی تعیین خواهد شد . ( علت اصلی آن هم این است که با پ
دستگاه فلسفی بهداددستنویس هایی دربارهمدینه فاضلهشهر عالیکمون عالیسیبرنتیک و نقش زنان در کمون عالیاستحساناستحبابدربارۀ نقش زنان در کمون عالیگردانش جهان( علوم  سیبرنتیک و سکسولوژی )( هشتم و نهم فروردین 1398 )    
در کمون عالی ارتباط جنسی از عقب بین مردان با زنان هم در مورد چنین مردان و هم در مورد چنین زنان شامل قاعده و قانون استحباب و استحسان خواهد شد یعنی نوعی جوایز معنوی برای چنین ارتباطات جنسی تعیین خواهد شد . ( علت اصلی آن هم این است که با پ
#حدیث_مهدوی
کلام امام زمان
إنّ فضل الدّعاء والتسبیح بعد الفرائض علی الدّعاء بعقیب النّوافل کفضل الفرائض علی النوافل
ای شیعه ما 
فضیلت تعقیب دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب نسبت به بعد از نمازهای مستحبی همانند فضیلت نماز واجب بر نماز مستحب می‌باشد.
منابع:الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج 2 / 487 / ذکر طرف مما خرج أیضا عن صاحب الزمان ع من المسائل الفقهیة و غیرها فی التوقیعات على أیدی الأبواب الأربعة و غیرهم ..... ص : 479وسائل الشیعة / ج 6 / 490 / 31 - با
مقام اول: برائت، اشتغال و تخییر
می‌فرمایند در مقام اول هم در دو موضع بحث خواهیم کرد زیرا شک ما یا:
ـ در اصل تکلیف است با اینکه جنس تکلیف را می‌دانیم، یک تکلیف الزامی داریم اما آن تکلیف الزامی وجوب است یا تحریم نمی‌دانیم.
ـ در متعلق تکلیف است با علم به اصل تکلیف که به آن شک در مکلفٌ‌به هم گفته می‌شود؛ دو مثال:
مثال اول: یقین به وجوب نمازی در ظهر روز جمعه دارد اما شک دارد که متعلق تکلیف یا همان مکلفٌ‌به، نماز ظهر است یا نماز جمعه. مثال دوم: یقین
✅ در مباحث قبل به این اشاره کردم که قمه‌زنی یک به ظاهر عزاداری نوپدید است و در روایات هیچ روایت خاصی در مورد آن وجود ندارد.
 
در زبان عربی قمه‌زنی را "تطبیر" گویند و این نام نیز مثل خود آن یک امر نوپدید که در کتب لغوی عرب هیچ ذکری از آن نشده است.
 
کسانی که حکم به جواز قمه زنی می‌کنند عمده استدلالشان، استناد به احکام عامی چون "وجوب تعظیم شعائر" یا "استحباب جزع برای اباعبدالله" یا "مواسات با اهل بیت(علیهم السلام)" است که مخالفین قمه‌زنی یا تطبیق
شهر سوال ـ بحث استحباب داشتن ازدواج موقت نکته جدیدی نیست و در کتب حدیثی
هم بدان اشاره شده است .شیعه از این جهت که حرام دانستن ازدواج موقت را
بدعت در دین می داند، مقابله با آن را مستحب می شمارد؛ چراکه انجام ازدواج
موقت خود نوعی احیای سنت رسول الله است. این مضمون در روایات نیز بارها
آمده است.

بخش ازدواج و زناشویی شهر سوال بر بال اندیشه ها

ادامه مطلب
«فإجارة نفسه فیه، أو له»، این برای کلّ عمل
است و «أوشیء منه، أو له»، این برای اجزای عمل، و «فیه، أو له» به هر دو می‌خورد:
کلّ عمل، مقدّمات عمل. عکسش هم ـ که آقای خویی فرمودند: «حتماً‌ باطل است» ـ مشکلی
ندارد.
«إلاّ لمنفعة من استأجرته».
گاهی عمل هرچند فی نفسه حرام است، ولی انسان می‌تواند با آن قصد حلالی کند؛ مثلاً
اگر بخواهد خوک را به این عنوان بردارد که برود و با آن غذا درست کند، اجارۀ نفسش
برای این کار حرام است، امّا همین خوک را بردارد تا در
نیّت اگـر سـوختن به پای حسین استطالب این اشک ها خُـدای حسین است
به مقدار بال مگس
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَدِیثٍ‏ وَ مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ مِنَ الدُّمُوعِ‏ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ‏ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که نزدش یادى از حضرت حسین بن على علیه السلام بشود و از چشمش به اندازه بال مگسی اشک خارج شود، ثوابش با خداست و
«إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ . کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‏داند و شما نمی‏دانید.»۱

"وقتی که جوانان یک نسل فاسد شدند، دیگر ملتی وجود ندارد و مقاومتی به چشم نمی خورد."۲
حیا، عفت و غیرت از جمله ارزش هایی هستند
فیلم زیر نظربه تازگی فیلم کمدی زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی نمایش شد . سعید الهی منتقد و متخصص سینما در زمینه ی این فیلمنامه :گفته میشه با ۲۰دقیقه سانسور و ۶۵ مورد اصلاحیه!
 
صحنه‌های خنده‌ساز و تیتر فیلم و بازیگران کمدی همش عذر و بهانه است تا دست منتقدان و دلسوزان فرهنگی این مرزو بوم رو ببندن ; تا نتوانند محتوای سخیف فیلم رو به زبون بیارن و فیلم سینه به سینه در بین مردمان تبلیغ بشهو نظیر دهها فیلم مبتذل دیگه فروش میلیارد
«إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ . کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‏داند و شما نمی‏دانید.»۱
"وقتی که جوانان یک نسل فاسد شدند، دیگر ملتی وجود ندارد و مقاومتی به چشم نمی خورد."۲
حیا، عفت و غیرت از جمله ارزش هایی هستند ک
ایمان و تعبد شهید مطهری در عین عقلانیت و بهره جستن از تفکر و اندیشه، از دیگر ویژگی های بارز شهید مطهری است؛ به گونه ای که در آثار و سیره ی عملی ایشان، هیچ کدام، دیگری را تحت الشعاع قرار نمی دهد.۱
 
شهید مطهری، در مباحث نشان داد که تعبد، مساوی با تعصب و بی منطقی نیست؛ علمی بودن، بی دینی و اباحه گری را به دنبال نخواهد داشت. در سراسر آثار ایشان، نقد و چون و چرا و پرسش به چشم می خورد. او مسائل را آگاهانه تحلیل می کرد و نمی خواست که دیگران هم چیزی را چ
سالها پیش که در دبیرستان بودیم،یکروزی خبری پخش
شد که در فلان محله شهرمان،چندتا تبعه خارجی به یک دختر ایرانی در نیمه های شب
تعرض  جنسی کردند!
آن زمان پسری در کلاسمان بود جز کار شر چیز
دیگری بلد نبود! به قدری فحاش و بی ادب بود که حتی حین شوخی با دوستان نزدیکش هم
کلمات نامناسب بیرون میداد،از معدود پسرهای آن زمان بود که زیر ابرو برداشته
بودند! مارک جین اش برایش مهم بود!
دبیرستان ما که تازه لباس فرم را آن هم در سال
اخر مد نموده بود،او همیشه بعد از ز
دعاى جوشن کبیر
این دعا در کتاب هاى بلد الامین و مصباح کفعمى آمده، از حضرت سیّد الساجدین علیه السّلام، از پدر ایشان از جدّ بزرگوارش حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله روایت شده: این دعا را جبرئیل براى آن حضرت در یکى از جنگها فرود آورد، درحالى که زره سنگینى بر تن آن جناب بود به گونه اى که سنگینی آن بدن مبارک آن حضرت را به درد آورده بود. جبرئیل عرضه داشت: یا محمّد پروردگارت به تو سلام می رساند و می فرماید: این جوشن (زره) را از تن خود بیرون کن و این دعا را
حدود پانزده سال پیش بود. در جلسه یکی از آقاجون ها بودیم و ایشان داشت در مقام قمربنی هاشم علیه السلام سخنرانی میکرد. ایشان خواست کمی از تاریخ قمربنی هاشم علیه السلام گفتند. ایشان در سخنان خود گفتند: " روزی قمربنی هاشم علیه السلام با امام حسن علیه السلام در کوچه های مدینه راه می رفتند. سر یه کوچه رسیدن و امام مجتبی زد زیر گریه ! عباس تعجب کرد! وقتی اومدن خونه رفت پیش حضرت زینب! جریان رو تعریف کرد! گفت: چرا هر وقت سر این کوچه میرسیم گریه میکنه؟ زینب
اصل برائت
برائت در لغت به معنای پاک شدن از عیب و تهمت، تبرئه شدن، خلاص شدن از قرض و دین، رها شدن، اجازه، حواله، رهایی، خلاصی، بیزاری، دوری، پاکی است(معین، پیشین: ذیل برائت). و اصل برائت در حقوق بدین معنی است که، باید بنا را بر بی­گناهی افراد گذاشت تا این­که با رسیدگی صحیح و عادلانه، جرم کسی در یک مرجع صالح قانونی ثابت شود(وکیل، عسکری، 1387: 136).
اصل برائت یا فرض بی­گناهی، از بنیادی ترین اصول کلی حاکم بر دادرسی عادلانه و منصفانه در نظام­های نوین د
#مهم
♦ماجرای حمله به طلبه همدانی از کجا شروع شد؟
#محسن_مهدیان
 
1⃣ یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
 
2⃣ روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گر
متاسفانه در جامعه ی ما که خیلی ها که ادعای مسلمونی شون میشه من بارها و بارها متوجه ی ضایع شدن حق الناس توسط اون ها  شدم، بعضی ها انگار  بهشت و جهنم رو قبول ندارند و فقط ادعای این رو دارند.
خیلی از اون ها که ادعاشون میشه حتی نماز هم میخونند، ولی به حق الناس توجهی نمیکنند، حق الناس از حق الله هم خطرناک تره، چون خداوند بخشنده ی مطلقه و ستار العیوبه خیلی از گناهامون رو شاید چشم پوشی کنه، ولی حق الناس رو میخواهند چیکار کنند؟
چطور میخواهند فردای قیا
#مهم
♦ماجرای حمله به طلبه همدانی از کجا شروع شد؟
#محسن_مهدیان
1⃣ یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
2⃣ روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت.
در شرایطی که مملکت با یکی از سخت ترین تحریم های امریکا و شاخ و شانه کشیدن اسرائیل و ارتجاع منطقه روبروست طرح موضوعاتی مانند ممنوعیت موتور سواری بانوان و دادن فتوی در این مورد با قیاس زین سواری و نشستن خانم ها روی صندلی موتور سیکلت و کراهت آن در شرع انسان را با هر درجه از درک و شعور که باشد به تعجب وا می داردبنده برغم اینکه معتقدم تصور چنین قضایایی برای تصدیق نوعی حماقت در طرح قضیه کفایت می کند اما با این وصف تامل در چند پرسش را برای مواجه با م
در شرایطی که مملکت با یکی از سخت ترین تحریم ها توسط امریکا و شاخ و شانه کشیدن اسرائیل و ارتجاع منطقه علیه کشور روبروست طرح موضوعاتی مانند ممنوعیت موتور سواری بانوان و دادن فتوی در این مورد با قیاس زین سواری و نشستن خانم ها روی صندلی موتور سیکلت و کراهت آن در شرع انسان را با هر درجه از درک و شعور که باشد به تعجب وا می داردبنده برغم اینکه معتقدم تصور چنین قضایایی برای تصدیق نوعی حماقت در طرح قضیه کفایت می کند اما با این وصف تامل در چند پرسش را بر
حفظ دین
ازدواج به خودی خود امری مستحب است، ولی گاهی به جهت نذر، عهد، قسم و یا برای رسیدن به واجب دیگر، یا جلوگیری از ضرر و معصیت و. .. واجب می شود.[1] پس، از جمله اهداف ازدواج، رعایت امور شرعی و انجام وظیفه دینی اعمّ از واجب و مستحب است [2] تا بدین وسیله، پاکی و طهارتِ نفس و آرامش روحی و روانی بطور کامل حاصل گردد و آدمی از خطر انحراف، آلودگی و گناه حفظ شود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
«مَنْ احَبَّ أَنْ یلْقَی اللَّهَ طاهِراً مُطَهَّراً ف
هضم در فرهنگ غرب یا جذب آن

 

پرسش: چرا باید از جذب شدن به فرهنگ غرب یا هضم شدن در آن فرهنگ بترسیم یا مقاومت کنیم؟ و چرا برای رشد و پیشرفت باکمی مسامحه، فرهنگ غرب را در کنار فرهنگ خودمان را نمی‌پذیریم؟

پاسخ این است که به‌طور کلّی، سه بخش اساسی می‌توان برای فرهنگ در نظر گرفت:

 

اول- شناخت‌ها و باورها،

دوم- ارزش‌ها و گرایش‌ها،

سوّم- رفتارها و کردارها

اصول و مبانی هستی‌شناسی، شناخت‌شناسی و انسان‌شناسی و غایت شناسی فرهنگ اسلام و ف
هفت هشت کیلومتری نجف ایستادیم برای نماز. وارد خانه ای شدیم. من حالم خوب نبود ... هنوز اضطراب تصادف چند ساعت پیش را داشتم. نه برای خودم، اضطرابی که به جانم بود برای پدر و مادر بود. زن عربی به استقبال مان آمد. دیوار های خانه کاهگلی بودند. من گوشه ای نشستم. زن عرب هم آمد و کنارم نشست. کمی حرف زد. درست نفهمیدم. مهمان های بعدی هم آمدند و او باز رفت به استقبال. بعد دوباره برگشت و باز هم آمد کنار من. نمی‌دانم چرا از بین آن همه آدم، بدحال ترین را انتخاب کرده
 
تعدد زوجات به نفع زنان یا مردان؟
حق ازدواج و تأهل، از جمله حقوق اولیه  هر انسانی است که محروم نمودن او از این حق، ظلمی است بزرگ و غیر قابل جبران.
 در دین اسلام، ازدواج و اقدام برای تشکیل خانواده برای مردان و زنان، مستحب موکد است؛ زن و مرد، هردو حق انتخاب دارند و هر دو مستحق دریافت آرامش از ناحیه یکدیگرند؛ بنابراین هرآنچه بتواند در تثبیت این آرامش موثر باشد رواست و هر امری که آرامش این دو را در متن خانواده بر هم زند مذموم شمرده می شود.
همانگو
یکی از زینت هایی که از دیرباز در میان انسان ها مرسوم بوده است، زینت انگشتر است . انگشتر علاوه بر زیبایی که به دست می بخشد، گاه دارای آثار معنوی خاصی نیز می باشد که آن آثار می تواند مجعول و معهود انسان ها باشد، مانند آنکه حلقه انگشتری را به نشانه پیمان ازدواج میان زن و مرد قرار می دهند که هر گاه نظر بر آن می افکنند، عهد و پیمان خود را در ازدواج تازه می کنند . یا ممکن است این آثار معنوی، تکوینی و مجعولِ خالق متعال باشد که در نگین و یا رکاب انگشتر ا
ازدواج مجدد به معنای چند همسری برای مردان امر جائزی است. البته چند همسری آداب و احکامی دارد که مهم ترین آن رعایت اصل عدالت است.
این نکته را هم نباید از نظر دور نگاه داشت که با توجه به شرط قید شده در دفترخانه (سند ازدواج)، مرد برای اختیار همسر دوم نیازمند جلب رضایت و اجازه همسر اول است. بنابراین رعایت این شرط یک واجب قانونی و شرعی است که منجر به حفظ حقوق و شئون بانوان می شود.
شخصاً با توجه به مشغله ذهنی زیاد حتی اگر از تمکن مالی بالایی برخوردار با
✅قصه محمود کریمی و درس هایی برای انقلابی ها
محمود کریمی حکایتی در مناجات سحری گفت به این مضمون که معصوم برای جذب یک قمارباز، لحظاتی با او همراهی کرد. این حرف بهانه ای شد برای ضدانقلاب. مهم نیست؛ ماموریت دارد. اما برخی دلسوزان نیز این قصه را توهین به اهل بیت دانستند.✅بگذریم.عزیزانی که روشنفکرمنشانه دفاع از کریمی را قبیله گرایی می دانند وقت شان را نمی گیرم. اما از دیگر دلسوزان تقاضا دارم مختصری تا پایان متن همراه شوند. از این مداح محترم بگذری
از ایجاب خود صرفنظر کند. و بند ۲ ماده هم شامل است که برای قبول مدتب تعیین نشده باشد که در این صورت قرائن ظاهری و یا ماهیت معامله تعیین کننده خواهد بود.
۲- قبول پنداشته شدن سکوت در عقود تحت شرایط خاص:
ماده ۵۲۶ قانون مدنی افغانستان مقرر می دارد« سکوت وقتی قبول پنداشته می شود که بین عاقدین سابقه وجود داشته و ایجاب نیز بر اساس این تعامل صورت گرفته باشد و یا ایجاب به منفعت خالص طرف مقابل باشد»به موجب این ماده سکوت در معاملات وقتی قبول پنداشته می شود
اینکه بهتان به دیگران را با توجیه ضرورت از میدان به در کردن دشمن! جایز بدانیم،
اینکه ذات دروغ را حرام ندانسته و تنها در مواقعی که پای ضرر و زیان در میان است آن را جایز ندانیم و با اختراع اصطلاح من در آوردی «دروغ سازمانی» و حکم به جواز آن، با خیال راحت به قلب وقایع بپردازیم.
اینکه ورود به حریم خصوصی دیگران را به راحتی و به بهانه پیشگیری از وقوع جرم احتمالی جایز بدانیم،
اینکه دولت و سازمان ها را در نقض یکطرفه قراردادها مجاز بشماریم،
اینکه به بها
10- جنبۀ نوآوری و جدید بودن تحقیق:
در این تحقیق به بررسی مسائل مستحدثه  و بررسی زوایای گوناگون موضوع از بُعد فقهی طبق آیات، روایت و آراء و اقوال فقها و بیان آنها پرداخته شده است. البته ممکن است این مسائل به صورت پراکنده و ضمنی در کتب دینی مورد اشاره قرار گرفته باشد.
الف: مفاهیم:
محتویات:
کلید واژه هاهنرویژگی های زن هنرمندبایدهای بازیگری زنفیلمسینماتئاتربازیگریکلیدواژه ها:الف- حکم:واژه ی حکم بر خطاب شرعی، که متعلق به افعال مکلفان به نحو اقتضا
1-[1] امام باقر (ع) فرمود: اگر مى ‏توانى بر کسانى که با آنها معاشرت مى ‏کنى‏ تفوق داشته باشى، این کار را بکن.
2-[2] امام جعفر صادق (ع) فرمود: خود را براى خوشرفتارى با همنشین خویش آماده کن، و خلق و خویت را نیکو گردان، و زبانت را نگه‏دار، و خشمت را فرو بر، و سخنان بیهوده را رها کن، و عفو را پیشه ساز، و بخشنده باش.
3-[3] ابو ربیع شامى گوید: به حضور امام صادق (ع) رسیدم در حالى که خانه پر از جمعیّت بود، فرمود: اى شیعیان آل محمد، آگاه باشید از ما نیست کسى که هنگا
افشاگری پیرامون رفتار خلاف عفت بعضی از اعضای شورای شهر بابل، جنجالی ترین خبر رسوایی اخلاقی در شهریور نود و هفت بود که طعنه ها و کنایه ها و ترکش های آن همچنان باقی مانده و حیثیت شهر را لکه دار ساخته است.
دلسوزان در همان ایام تذکری منطقی ارائه دادند در این باب که یا نباید این افتضاح اخلاقی، علنی و رسانه ای می شد و یا حالا که به اطلاع عموم ایرانیان سراسر جهان رسیده باید برخوردی لازم برای تنبّه خاطیان صورت بگیرد که در غیر اینصورت، حضور دوباره افر
 عنصر قانونی
 عنصر قانونی یعنی اینکه عمل ممنوعه در قانون پیش بینی شده باشد .
 این مطلب بیان گر یکی از اصول حاکم بر حقوق جزا یعنی همان اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها می باشد .
 اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، یعنی اینکه هیچ عملی جرم نیست مگر اینکه در قانون برای آن مجازات پیش 
بینی شده باشد .
 اصل قانونی بودن از یافته های مکتب کالسیک و دیدگاه های سزار بکاریا ناشی می شود .
.
 اصل قانونی بودن در ایران در سال 1325 در متمم قانون اساسی پذیرفته شد1
 
 
تو آخر الزمان مردم آرام آرام از الک فتنه ها می گذرن تا غربال بشن. چقدر احادیث داریم در مورد  اینکه مومن مشکل سایر مومنین رو مشکل خودش می دونه و حل می کنه و دغدغه منده. چقدر احادیث داریم من باب غیرت زنانه و کفر بودنش. چقدر روایات داریم از واکنش ائمه  به زنان حسود و مخالف تعدد. آیات قران واضحه . حتی با تفسیری کاملا واضح از ائمه من باب اونجا که فرموده شده اگر می ترسید یک زن بگیرید و اونجا که فرموده شده شما نمی توانید عدالت رو رعایت کنید....
با وجود ه
جرم یک نوع از رفتاری خاص میباشد که ازمناظر مختلف و نسبت به علوم گوناگون مثلا؛ روانشناسی،جامعه شناسی،حقوق، ... میتوان آن را تعریف کرد.
 
جرم از منظر روانشناسی؛
به رفتاری اطلاق میشود که فرد تحت تاثیر محرکهای روانیمرتکب میشود ،ودر واقع بدین نحو
به واکنش در مقابل این محرکها میپردازد، این محرکها یا درونی بوده واز خود فرد سرچشمه میگیردمانند،ارتکاب عمل تحت تاثیر هیجانات فرد ویا خارجی بوده و از محیط اطراف وی یا سایر عوامل خارجی نشات میگیرد ، مان
به زودی در هلند هم نمایندگی ما افتتاح خواهد شد و خدمات ما رو ارائه خواهند داد این مجوز در قبال نظارت بسیار دقیق ازتولید محصول و کیفیت آن صادر میشود برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد کرم پودر دائم و محصولات مرتبط لطفا در بخش مقالات اطلاعات خود را به روز نمایید بعد از انجام این روش برای مراقبت های بعد از آن باید به این نکات بسیار توجه داشته باشید: در ادامه با بلاگتن همراه باشید
نکات مهم کرم پودر دائم یا مزووایت که باید بدانید
با استفاده از ای
«فهذه وجوهٌ من وجوه الإجارات، حلال لمن کان
من الناس». این نحو اجاره اصلاً جایز است. دیگر در آن این درجات اجتماعی را ندارد.
هر کسی این کار را بکند؛ چون انسان مالک فعل خودش است ــ به این معنا ــ، نه این‌که
ولایت دارد. مالکیّت به معنی قدرت است، نه به معنای ملک اعتباری.
 «حلال لمن کان من الناس مَلِکاً أو سوقةً». ما
در زبان فارسی می‌گوییم: ارباب باشد، یا رعیّت. در زبان عربی به جای ارباب و رعیّت
«ملکاً، أو سوقةً»‌ می‌آید و مراد از «ملک» یعنی پادشاه
اهمیت فضای مجازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هرچه پیشتر می‌رویم، این اهمیت بیشتر رخ می‌نماید تا جایی که امروزه بسیاری از کارها به مدد اینترنت آسان شده و از بسیاری اتلاف وقت‌ها و انرژی‌ها و هزینه‌های مادی و معنوی جلوگیری شده است. از سوی دیگر، این فضا به فضایی امن و حیاط خلوتی برای بسیاری از مجرمان و سوءاستفاده‌کنندگان تبدیل شده است که در پناه محدودیت‌های قانونی و امنیتی، آزادانه به اعمال مجرمانه و فساد و قانون‌شکنی می‌پردازند و کیان خانو
محمد حسن عبدالصمد: 
عبور از بحران کرونا با پیوست اجتماعی  
 
هر پدیده‌ای که انتخاب می‌کنیم بدون شک پیوست‌هایی دارد که باید به آن توجه کنیم. به‌طور نمونه وقتی نوشابه را به‌عنوان نوشیدنی انتخاب می‌کنیم، لازم است به فکر عواقب آن در سیستم ایمنی بدن هم باشیم. وقتی اپلیکیشنی را انتخاب می‌کنیم لازم است به فکر وابستگی و پیوست‌های رسانه‌ای آن باشیم.
اغلب شرکت‌های سازنده کالا و ارائه‌دهنده خدمات به‌منظور سودآوری به دنبال جذب مشتری و بالا بر
سفیداب یک لایه بردار قوی و بی ضرر برای پوست است که خواصی زیادی نیز … عناوین کل اخبار فضای مجازی فرهنگی هنری گروه فرهنگی هنری این محصولات در طی سالهای گذشته توانسته اند از آزمایش ها و تست های مختلفی عبور کرده و مجوز های زیادی را در کشور های مختلف دریافت نمایند تقارن صورت با زیبایی رابطه مستقیمی دارد. یک روش راهنمایی برای جوان‌سازی صورت و تعادل تقارن در ادامه با بلاگتن همراه باشید
دانستی هایی در رابطه با کرم پودر دائم یا مزووایت که توجه به آ
آیا اشکال شرعی دارد شخصی در زمان حیات خود همه اموال خود را در راه خیر و ترویج دین مصرف کند و برای ورثه چیزی باقی نگذارد؟ اگر اشکال شرعی دارد و یا ندارد دلایل، آیات و روایات بر این عمل را لطفا بنویسید؟ 
 
در وصیّت و بخشش های مالی دیگر، لازم است جوانب مختلف در نظر گرفته شود؛ مانند این که وصیّت به یک امر پسندیده و از روی خیرخواهی باشد، نه از روى کینه و انتقام و یا مهرورزى هاى بى جا و بى مورد.در وصیّت و بخشش های مالی دیگر، لازم است جوانب مختلف در نظر
خلاصه داستان فیلم(لو میره نگی نگفتی)
والتر وایت، یک معلم شیمی است که از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برد، برای تأمین هزینه‌های زندگی‌اش در کنار شغل معلمی در کارواش کار می‌کند و حتی باید ماشین دانش آموز خود را بشوید. یک روز پس از یک بیهوشی ناگهانی و مراجعه به بیمارستان متوجه می‌شود که سرطان ریه دارد و طی دو سال آینده خواهد مُرد.
والتر وایت جهت تأمین هزینه‌های خانواده‌اش وارد تولید موراد مخدر شیشه(مت آمفتامین) می‌شود و با یکی از شاگردانِ قدیمِ
خلاصه داستان فیلم(لو میره نگی نگفتی)
والتر وایت، یک معلم شیمی است که از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برد، برای تأمین هزینه‌های زندگی‌اش در کنار شغل معلمی در کارواش کار می‌کند و حتی باید ماشین دانش آموز خود را بشوید. یک روز پس از یک بیهوشی ناگهانی و مراجعه به بیمارستان متوجه می‌شود که سرطان ریه دارد و طی دو سال آینده خواهد مُرد.
والتر وایت جهت تأمین هزینه‌های خانواده‌اش وارد تولید موراد مخدر شیشه(مت آمفتامین) می‌شود و با یکی از شاگردانِ قدیمِ
 
 
 
 
آیا اشکال شرعی دارد شخصی در زمان حیات خود همه اموال خود را در راه خیر و ترویج دین مصرف کند و برای ورثه چیزی باقی نگذارد؟ اگر اشکال شرعی دارد و یا ندارد دلایل، آیات و روایات بر این عمل را لطفا بنویسید؟  
در وصیّت و بخشش های مالی دیگر، لازم است جوانب مختلف در نظر گرفته شود؛ مانند این که وصیّت به یک امر پسندیده و از روی خیرخواهی باشد، نه از روى کینه و انتقام و یا مهرورزى هاى بى جا و بى مورد.در وصیّت و بخشش های مالی دیگر، لازم است جوانب مختلف
گروهی بر این باورند که زن باید در خانه بنشیند و به مسئولیت‌های همسری و مادری مشغول باشد و حضورش در جامعه تنها در موارد ضروری مجاز است، اما گروهی دیگر از این نظریه انتقاد کرده و حضور اجتماعی زن را حق مشروع وی به شمار آورده‌اند.در این رابطه پژوهشی توسط فرج الله هدایت نیا (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در خصوص نظریه خانه نشینی زن در فقه اسلامی انجام شده است و بررسی این موضوع در آیات و روایات پرداخته و در بخشی از این نظریه آمده اس
مهدی سیمایی می‌نویسد:
«متأسفانه بیماری خطرناکی در جامعه متدینان در حال شیوع است که به مخالفِ خود بدین بهانه که اهلِ بدعت در دین است می‌توان تهمت زد، دروغ گفت و افترا بست! مستند این جنون خطرناک و توأم با نتایج فاسد فراوان را هم سخنی از پیامبر اکرم (ص) قرار می‌دهند، که ایشان فرمودند: ”إِذَا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالْبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَکْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِیهِمْ وَالْوَق
مرحله دوم: مسقطات خیار حیوان
در این مرحله یک مسأله بیان می‌کنند:
مسألة: یسقط هذا الخیار بأمور:
آخرین مسأله در خیار حیوان بررسی مسقطان این خیار است. مرحوم شیخ به سه مسقط اشاره می‌کنند دو مسقط اول را چون تکراری است توضیح نمی‌دهند و مسقط سوم را بررسی می‌نمایند.
مسقط اول: شرط ضمن عقد
اگر در ضمن عقد شرط کنند سقوط خیار خیوان را نافذ است.
سؤال: آیا می‌توان ضمن عقد شرط کرد قسمتی مثلا یک روز از خیار حیوان ساقط شود؟
جواب: بله چنانکه فاضل جواد در مفتاح ا
بسم الله الرحمن الرحیم

اصل تک همسری در اسلام و قرآن 


چندهمسری ارمغان و از نوآوری‌های اسلام و مورد توصیه آن نیست. در
ممالک غیر اسلامی، در ایران پیش از اسلام و در میان اعراب عصر جاهلیت نیز تعدد
زوجات وجود داشته است. چندهمسری در جوامع باستانی هم‌چون مصر و یونان و روم قدیم و
در ایران باستان مثلا در دوره‌ی ساسانیان وجود داشته است. اسلام تعدد زوجات را فقط
قانونمند کرد و تنها با قید شرایطی سنگین، آن را در چارچوب ضرورت‌های زندگی
اجتماعی انسان مح
داستان غرب‌زدگی، داستان پر غُصه‌ای است که در طول بیش از یک و نیم قرن در تاریخ این سرزمین به مثابه بیماری مهلکی، سلامت مغز و روح و روان جوانان کشور را تهدید کرده است. 
سردمداران این جریان انحرافی که به دروغ خود را روشنفکر و منورالفکر معرفی کرده‌اند، همواره تلاش نموده‌اند تا در جهت استحاله فرهنگ اسلامی - ایرانی این سرزمین قدم برداشته و فرهنگ منحط غرب و ایسم‌های رنگارنگ بیگانه را ترویج نمایند! و حتی تا آنجا پیش روند که از فرنگی شدن سرتاپای ا

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها